Na de aanstelling van de ‘Energiebewaker’ - de verantwoordelijke voor deze campagne, meestal de econoom - en zijn ‘Green Team'-, en nadat de doelstellingen voor het energieverbruik zijn bepaald, kan de campagne van start gaan. Zij die in de betrokken gebouwen werken, ontdekken eerst en vooral het ‘nepbureau’, een bureau dat wordt ingericht (met onder meer verlichting, elektrisch materiaal, raam en thermostaat) op een vrije en drukbezochte plaats. Het ideale middel om de nieuwsgierigheid te prikkelen en de medewerkers de gelegenheid te geven om praktische vragen te stellen over het milieu en de te realiseren energiebesparingen. Dan volgt de eerste ‘EnergyScan’, een formulier dat bij alle medewerkers peilt naar het welzijn op het werk, dat hun kennis op het vlak van energiebesparingen test en de officiële lancering van de campagne in hun gebouw aankondigt. Met dit formulier wordt de campagne ook afgesloten: het welzijn wordt opnieuw beoordeeld om de vooruitgang te analyseren.
Met de steun van Bazil, de mascotte Duurzame Ontwikkeling bij de FOD, wordt de campagne ‘Energiebesparing… Ja!’ gedurende ongeveer twee jaar gevoerd op elke werkplek. Fedesco schat dat een energiebesparing van 3 tot 15% mogelijk is als de medewerkers hun medewerking verlenen, en dat is niet niks … Vooral als we deze percentages optellen bij de negen gebouwen waar de campagne in 2012 al heeft plaatsgevonden.