Published on Jaarverslag (http://www.2012.jaarverslag.financien.belgium.be)

Home > > Dienstverlener >

Dienstverlener

Als dienstverlener streeft de FOD Financiën ernaar efficiënte diensten aan te bieden om het zijn klanten gemakkelijker te maken en tegelijk zijn werkingskosten te rationaliseren. Dat is het geval, bijvoorbeeld, met het Voorstel van Vereenvoudigde Aangifte. In 2012 werden ook populaire toepassingen zoals Tax-on-web en Biztax nog verbeterd en werd MyMinfin verrijkt met meer patrimoniale informatie dankzij Cadgis. De FOD heeft ook het initiatief genomen om de telefonische bereikbaarheid van zijn diensten te meten. Daarnaast wil de FOD zijn leveranciers ook een efficiënte dienstverlening garanderen door een snelle betaling van de facturen te garanderen.

U vindt alle markante feiten van 2012 voor dit thema in het navigatiemenu bovenaan de pagina.

CadGIS, een revolutie in de kadastrale documentatie

Sinds november 2012 stelt de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie het kadastraal percelenplan ter beschikking van iedereen via een nieuwe e-service, CadGIS. Die service verrijkt het MyMinfin-portaal met een nieuwe tool om de percelen van het Belgisch kadastraal plan gemakkelijk te identificeren en te visualiseren.

In 2011 kregen de geconventioneerde landmeters de mogelijkheid om de gegevens van het digitaal plan (CadMAP) te downloaden voor hun professionele activiteiten. In het kader van haar strategie voor de modernisering van haar kadastraal plan gaat de Patrimoniumdocumentatie verder op de ingeslagen weg met de ontwikkeling van het kadastraal Geografisch Informatiesysteem: CadGIS (SIG of GIS in het Engels). De eerste fase van het project werd in november 2012 voltooid en maakt het mogelijk om het kadastraal percelenplan permanent online te plaatsen.

CadGIS is een fundamentele evolutie in de filosofie van de Patrimoniumdocumentatie. De patrimoniumgegevens van het plan worden immers voor het eerst ter beschikking gesteld zowel van de burger als van de professionele gebruikers, en dit op basis van beveiligde toegang en in overeenstemming met de regels van de privacywet.

CadGIS ziet eruit als een soort Google Map. Het is echter geen satellietbeeld of ‘street view’, maar een officieel kadastraal plan dat een beeld geeft van de fiscale situatie van alle kadastrale percelen en dus van de onroerende goederen.

Elke gebruiker kan nu naar hartenlust navigeren en in- en uitzoomen op de kaart van België. Hij kan er onroerende goederen opzoeken op basis van een postadres, kadastrale referenties of nauwkeurige geografische gegevens.

Talrijke activiteitssectoren vinden in CadGIS de gegevens die onontbeerlijk zijn om hun taken te vervullen, zoals:

  • de stedenbouwkundige diensten en de gemeentelijke mandatarissen
  • de Gewesten
  • de architecten
  • de notarissen
  • de vastgoedmakelaars
  • de netbeheerders (water, elektriciteit en gas)
  • de bedrijven die studies opstellen voor milieubescherming of sanering 

Maar CadGIS biedt de gebruikers meer dan alleen de consultatie van het plan. Het is onmogelijk om de verschillende voordelen van zo’n e-service op te sommen, want ze verschillen sterk van gebruiker tot gebruiker. Enkele voorbeelden:

  • De burger kan online een kadastraal uittreksel aanvragen. Hij hoeft voortaan niet meer naar een directie van het kadaster te gaan. Hij dient zijn aanvraag online in, met of zonder authenticatie. Er zijn ook diverse mogelijkheden voor het verzenden van het uittreksel en de betaling.
  • Voor politieke mandatarissen kan de toepassing een hulp zijn bij het nemen van beslissingen in bepaalde dossiers.
  • Architecten kunnen het plan van het vastgoed van hun klant direct in hun tekenprogramma importeren om daarin hun ontwerp te tekenen.

Voor al deze functionaliteiten ziet de Patrimoniumdocumentatie er altijd op toe dat de privacy wordt gerespecteerd en beschermt ze bepaalde persoonsgegevens. Het is bijvoorbeeld niet mogelijk om op te zoeken wie de eigenaar is van elk perceel.

Dankzij het project CadGIS konden ook bepaalde diensten in verband met de implementatie van de INSPIRE-richtlijn in productie worden gebracht, zodat aan de Europese eisen wordt voldaan.

Om al deze redenen heeft het project CadGIS de ambitie om een reële band te creëren, niet alleen tussen de administratie en haar partners, maar ook tussen de administratie en de burger.

CadGIS - screenshots

EN26

  • Global reporting initiative
  • Inspire-richtlijn
  • Jaarverslag 2011: Naar een meer toegankelijke dienstverlening...

Meer stabiele criteria voor het VVA

Het VVA (of Voorstel van Vereenvoudigde Aangifte) is een project voor administratieve vereenvoudiging dat het leven van bepaalde categorieën belastingplichtigen gemakkelijker maakt omdat ze hun belastingaangifte niet meer zelf moeten invullen.

Met dat doel analyseert de Algemene Administratie van de Fiscaliteit elk jaar de mogelijkheden om een VVA te sturen naar zoveel mogelijk belastingplichtigen van wie ze de fiscale situatie kent, in plaats van een belastingaangifte die moet worden ingevuld.

De doelgroep voor het VVA was in 2010 een testgroep van 4.646 belastingplichtigen en werd in 2011 uitgebreid tot 724.019 belastingplichtigen. Om deze doelgroep te vergroten en het zoveel mogelijk belastingplichtigen gemakkelijk te maken, moeten de stabiele criteria worden uitgebreid.

Om dat te realiseren, heeft de administratie beslist om, enerzijds, de uitwisseling van gegevens met externe instellingen te stabiliseren en uit te breiden om betrouwbare beschikbare informatie te verkrijgen om correcte VVA’s te kunnen versturen. Anderzijds, stuurt ze voortaan ook een VVA naar 600.000 belastingplichtigen die als niet-belastbaar worden beschouwd en die vroeger geen aangifte moesten indienen. Het doel is alle belastingplichtigen op dezelfde manier te behandelen: zij die geen VVA ontvangen, zijn verplicht een gewone aangifte in te dienen.

In 2012 werd slechts 5% van de 1.463.775 verstuurde VVA’s gewijzigd, voornamelijk om uitgaven voor energiebesparende maatregelen toe te voegen.

In 2013 zal de doelgroep voor het VVA opnieuw worden uitgebreid en zullen ongeveer 150.000 belastingplichtigen die giften en/of lijfrentes aangeven voor het eerst ook een VVA ontvangen.

EN26

  • Global reporting initiative
  • Jaarverslag 2011: Naar een meer toegankelijke dienstverlening...

BIZTAX biedt nieuwe functionaliteiten

In 2012 werden de mogelijkheden uitgebreid van BIZTAX, de webapplicatie voor het indienen van de aangiften in de vennootschapsbelasting. Voortaan kunnen ook de aangiften van rechtspersonen en niet-inwoners via BIZTAX worden ingediend.

In 2011 konden bedrijven hun aangifte in de vennootschapsbelasting al elektronisch indienen via BIZTAX. In 2012 werden de mogelijkheden uitgebreid en werd de applicatie opengesteld voor de belastingaangiften van rechtspersonen en niet-inwoners (vennootschappen en verenigingen). Het is voor het eerst dat deze aangiften elektronisch kunnen worden ingediend. Dat is een logische evolutie, gelet op de informatisering van onze maatschappij en beantwoordt ook aan de behoeften van de ondernemingen en vennootschappen.

BIZTAX biedt de mogelijkheid om aangiften in te dienen die met externe software werden opgesteld. Wie niet over dergelijke software beschikt, kan de aangifte ook rechtstreeks online invullen in de toepassing.

De aangiften kunnen worden bewaard en de gebruikers kunnen de inhoud later aanpassen voor de indiening. BIZTAX geeft bovendien een ontvangstbewijs af nadat de aangifte is ingediend en een simulatie van de berekening van de belasting.

Dankzij de diverse voordelen die BIZTAX biedt, zoals een langere termijn om de aangiften in te dienen, is het aantal gebruikers van de toepassing nog gestegen in
2012. Meer dan 75% van de aangiften in de vennootschapsbelasting zijn elektronisch ingediend. Ook voor de aangiften van rechtspersonen en niet-inwoners zijn de cijfers bemoedigend.

Om de gebruiksvriendelijkheid van de toepassing te verhogen, worden voortdurend verbeteringen aangebracht: een van de huidige projecten is onder andere de integratie van het systeem van elektronische mandaten FEDIAM. Bovendien wordt momenteel de wettelijke verplichting onderzocht om de aangifte elektronisch in te dienen, zoals ze al geldt voor de btw-aangiften, die moeten worden ingediend via Intervat.

EN26

  • Global reporting initiative
  • BIZTAX
  • Jaarverslag 2011: Naar een meer toegankelijke dienstverlening...
  • Lees het interview met Nadine Daoût

Enquête: de telefonische bereikbaarheid van de FOD Financiën?

De wil om de dienstverlening van de FOD Financiën te verbeteren, maakt integraal deel uit van het managementplan 2012-2017. De telefonische bereikbaarheid is een van de belangrijke aspecten van deze prestaties, vooral omdat de rechtstreekse telefonische contacten met de administratie belangrijk blijven voor de burger.

Als we de media mogen geloven, zouden sommige diensten moeilijk bereikbaar zijn, zouden andere onvolledige informatie verstrekken of zou het personeel onvriendelijk zijn. Volgens het jaarverslag 2011 van de federale Ombudsman heeft het grote en weerkerende aantal klachten betrekking op zowel de moeilijke bereikbaarheid van de administratie als op de kwaliteit van de informatie.

Deze beweringen hebben het Directiecomité ertoe aangezet om een enquête te organiseren om de kwaliteit en de bereikbaarheid van onze diensten te evalueren.
Sinds begin 2012 worden de bereikbaarheid en de kwaliteit van de dienstverlening van onze diensten onderzocht via een reeks ‘mystery calls’. De uitvoering van de enquête werd toevertrouwd aan een externe dienstverlener via een raamcontract van de FOD P&O.

Enquête

In een eerste fase werd de enquête uitgevoerd bij verschillende vooraf geselecteerde diensten:

  • de Algemene Administratie van de Douane en Accijnzen
  • de Algemene Administratie van de Inning en de Invordering
  • de Dienst Multikanaal dienstverlening (hier het Contactcenter van de FOD Financiën)

De omvang van de steekproeven werd bepaald in verhouding tot het aantal oproepen dat deze diensten hebben ontvangen in 2011. Op basis daarvan werden 9.688 mystery calls uitgevoerd bij het Contactcenter, 3.286 bij Inning en Invordering en 325 bij Douane en Accijnzen. In Brussel werd rekening gehouden met de taalcriteria

De volgende criteria werden getest:

  • de wachttijd
  • de kwaliteit van het antwoord
  • de vriendelijkheid van de persoon aan de telefoon
  • de manier waarop de persoon aan de telefoon zich voorstelt

Resultaten

Op basis van de enquête die werd uitgevoerd bij de FOD Financiën en de resultaten van 26 andere enquêtes die tussen 2008 en 2012 werden uitgevoerd bij overheidsdiensten, heeft de FOD P&O een vergelijkende analyse opgesteld met de volgende resultaten:

Zoals blijkt uit de tabellen, liggen de resultaten van het Contactcenter van de FOD Financiën boven het gemiddelde. Het Contactcenter werd in 2011 trouwens bekroond door de Beroepsfederatie van de contactcenters in België. Inning en Invordering en Douane en Accijnzen halen minder goede scores, behalve voor de responsgraad.

Nadine Daoût

verantwoordelijke van het project ‘Meting en analyse van de telefonische bereikbaarheid van de FOD Financiën’

Sommige diensten hebben trouwens al specifieke maatregelen genomen. We gaan ook een aantal interne aanbevelingen opstellen om de dienstverlening te verbeteren en we gaan opleidingen organiseren voor de betrokken medewerkers.

Bent u tevreden met de resultaten?

N.D.: Tot deze enquête werd uitgevoerd, hadden we geen nulmeting. We konden dus vanalles verwachten. Als we onze resultaten vergelijken met het gemiddelde van de andere overheidsdiensten, zijn er positieve en minder positieve aspecten. Soms zijn er zelfs rationele verklaringen, zoals gebrek aan personeel. Bepaalde diensten krijgen telefonische oproepen terwijl ze ook vragen moeten beantwoorden van klanten die voor hen staan. In die situatie geven medewerkers voorrang aan de klant met wie ze rechtstreeks contact hebben en gebeurt het soms dat de telefoon blijft rinkelen.

Zal de enquête ook worden uitgevoerd bij de andere administraties van de FOD Financiën?

N.D.: Ja, inderdaad. We gaan de enquête ook uitvoeren bij de administraties waar dat nog niet het geval was, namelijk Fiscaliteit, Patrimoniumdocumentatie en Thesaurie. De Bijzondere Belastinginspectie is hierbij niet betrokken omdat ze niet echt rechtstreekse contacten heeft met de burgers, maar eerder met advocaten en deskundigen. Bovendien hebben de vragen vaak betrekking op dossiers en dat past niet in deze enquête. Het doel is om, zo anoniem mogelijk, de kwaliteit van onze telefonische bereikbaarheid te meten via algemene vragen, die geen verband houden met dossiers die door de FOD Financiën worden beheerd.

Zullen er verbeteringsmaatregelen worden uitgevoerd?

N.D.: Ja. Sommige diensten hebben trouwens al specifieke maatregelen genomen. We gaan ook een aantal interne aanbevelingen opstellen om de dienstverlening te verbeteren en we gaan opleidingen organiseren voor de betrokken medewerkers.
De FOD P&O stelt een brochure met aanbevelingen op voor de overheidsdiensten, die waarschijnlijk vanaf oktober 2013 beschikbaar zal zijn en waarmee we ook rekening zullen houden. Later zal een studie moeten worden uitgevoerd om de verbeteringen te meten.

 

  • www.federaleombudsman.be
  • Jaarverslag 2011: Naar een meer toegankelijke dienstverlening...
  • Lees het interview met Karoline Bassez

Facturen tijdig betalen: een noodzaak

De belangrijkste opdracht van de afdeling vastleggingen en vereffeningen van de Stafdienst Budget en Beheerscontrole is tijdig de facturen betalen van bedrijven die diensten verlenen aan de FOD Financiën. De betaalde facturen worden maandelijks opgevolgd aan de hand van een indicator.

Facturen betalen is een ingewikkeld proces, niet alleen vanwege het grote aantal betrokkenen, maar ook omdat het aan veel eisen moet voldoen. Budget en Beheerscontrole komt tussen op het einde van het uitgavenproces. Daarom worden elk jaar budgetten aangevraagd aan de FOD Budget en Beheerscontrole om de facturen te betalen.

De facturen dekken verschillende soorten uitgaven. Er zijn terugkerende uitgaven, zoals de facturen voor gas en elektriciteit, en niet-terugkerende uitgaven, zoals de aankoop van extra computers. Het is de taak van de kredietbeheerders van elke entiteit om een bestelling te plaatsen volgens de regels voor de overheidsopdrachten en de kwaliteit van de prestatie of de levering te controleren.

De taak van de vereffenaars van Budget en Beheerscontrole bestaat er voornamelijk in te controleren of de budgetten beschikbaar zijn en deze facturen te controleren zoals wordt bepaald in de wet op de Boekhouding van de Federale Staat van 22 mei 2003.

De afdeling vastleggingen en vereffeningen voert ook een groot aantal betalingen uit aan de instellingen van de Sociale Zekerheid en andere overheidsinstellingen, zoals de Gewesten, evenals de betaling van dotaties.

Karoline Bassez

Verantwoordelijke van de afdeling vastleggingen en vereffeningen - lijndiensten

We blijven een economische partner.

De grote meerderheid van de facturen worden vandaag gecentraliseerd bij Budget en Beheerscontrole. Wat zijn de voordelen van deze verandering?

K.B.: Met de boekhoudsysteem Fedcom zijn we in 2011 overgegaan tot de centralisatie van de facturen die vroeger in de gewestelijke directies werden beheerd. Die verandering heeft verschillende voordelen, zoals de professionalisering van de rol van de vereffenaar. De factuur wordt geregistreerd bij ontvangst en ook de facturen voor energie, gas en elektriciteit worden gegroepeerd. Er is één centraal adres en daardoor gaan er minder facturen verloren.

Hoe is het werk georganiseerd om de facturen tijdig te betalen?

K.B.: We willen niet alleen het aantal facturen verminderen, maar ze ook beter beheren. Bij ontvangst van de factuur moet de vereffenaar al controleren of ze is opgesteld in overeenstemming met de contractuele bepalingen (bijvoorbeeld: overheidsopdracht). We nemen contact op met de aankoopdiensten om te controleren of de prestaties wel degelijk zijn uitgevoerd, we gaan na of het budget is vastgesteld en of een bestelbon is opgemaakt. Momenteel ontbreekt er nog een programma om de stroom van facturen binnen de FOD Financiën beter te beheren.
Dankzij het project E-scanning, dat in 2012 werd gelanceerd, zullen we in 2013 automatisch herinneringen kunnen sturen naar de dossierbeheerders voor de goedkeuring van de betalingen, op een geïntegreerde manier, rechtstreeks vanuit Fedcom.

Wat zijn de belangrijkste oorzaken van vertragingen in de betaling van facturen?

K.B.: Soms zijn er bijvoorbeeld problemen met het contract. In dat geval betalen we niet onmiddellijk. Soms sturen de bedrijven de facturen naar het verkeerde adres of bevestigen de lokale diensten de prestaties niet op tijd. Voor bepaalde periodes ontbreekt soms ook het budget.

Is er aan de betaling van de facturen een specifiek aspect verbonden voor de FOD Financiën als gevolg van zijn rol met betrekking tot de inning van de belastingen?

K.B.: Ja, absoluut. Als vereffeningsdienst hebben we ook verantwoordelijkheden tegenover de Algemene Administratie van de Fiscaliteit en de RSZ. Onze diensten moeten ook controleren of de bedrijven geen fiscale en sociale schulden hebben. De wet laat ons toe om de factuur met 15 tot 35% te verminderen en het bedrag onmiddellijk aan de collega’s van de Fiscaliteit en de RSZ te storten, op een speciale hiervoor bestemde rekening. Toch blijven we een economische partner. De facturen moeten op tijd worden betaald. Om de bedrijven ertoe aan te zetten hun verplichtingen tegenover de FOD Financiën na te komen, moeten wij ook onze verplichtingen tegenover hen nakomen. Dat is de verantwoordelijkheid van elke medewerker die betrokken is bij het proces van de factuurbetaling.

  • Jaarverslag 2011: Naar een meer toengakelijke dienstverlening...

Fedopress: interactief drukken

De lancering van de federale drukkerij Fedopress in januari 2012 maakt de weg vrij voor volledig digitaal printen. ‘Printen vanwaar je wilt en waarnaar je wilt’, dat is in enkele woorden samengevat wat deze drukkerij biedt. Fedopress heeft niets meer te maken met de boekdrukkunst van Gutenberg en slaat resoluut de weg in van het enig dossier.

De geautomatiseerde installatie voor documentproductie is de kinderziekten ontgroeid dankzij een versterkt controleproces en kan zich nu concentreren op een snelgroeiende sector: de interactieve productie.

Van business naar logistiek

De Stafdienst ICT speelt in dit opzicht de rol van tussenpersoon tussen de business en Fedopress. De business definieert de gegevens en de prioriteiten, Fedopress staat in voor het logistieke aspect, maar het is een computertoepassing die het document zal creëren. Dat elektronische document wordt bovendien virtueel opgeslagen en is beschikbaar in MyMinfin voor burgers, bedrijven en medewerkers. Als het document moet worden verstuurd, zorgt Fedopress ervoor dat het wordt geprint, in een omslag gestoken en verzonden met de post.

Aanzienlijke voordelen

De centralisering van de verzendingen, het verminderde papierverbruik en de postoptimalisering genereren al interessante winsten. Over de zeven jaar van het project, zal de besparing meer dan 15 miljoen euro bedragen ten opzichte van het oude platform (‘Dorothée’). Ook kwalitatief is er een aanzienlijke vooruitgang: veralgemening van de kleur, tijdwinst, hogere efficiëntie en technische realisatievoorwaarden van het enig dossier.

Fedopress is ook een stap in de richting van een groenere toekomst. De digitalisering en de virtuele opslag van de documenten doen het papierverbruik al dalen. Het vooruitzicht van een evolutie van het gedrag maakt dus de weg vrij voor een nog groenere toekomst.

EN26

  • Global reporting initiative
  • Jaarverslag 2011: Naar een meer toegankelijke dienstverlening...

Btw boetes herbekeken

Het systeem van niet-proportionele fiscale boetes werd op 1 juli 2012 aangepast (KB 44, BS van 17.07.2012). Het voornaamste doel van deze hervorming bestond erin tot meer coherentie, eenvoud en transparantie te komen. Inbreuken worden voortaan gegroepeerd per categorie. Dat zal het begrip en de toepassing van het systeem vereenvoudigen. Deze hervorming beantwoordt aan de doelstelling van de ‘nultolerantie’ die is opgenomen in de algemene beleidsnota.

Proportioneel versus niet-proportioneel

Proportionele geldboetes bestaan zowel op het vlak van de btw als op het vlak van de inkomstenbelastingen. Ze zijn van toepassing op bedragen die niet zijn betaald of niet werden aangegeven.

Niet-proportionele geldboetes daarentegen zijn van toepassing als een belastingplichtige (of schuldenaar) een verplichting niet of niet correct naleeft.

Bij de btw stellen we vast dat meer niet-proportionele geldboetes worden geïnd, aangezien er veel meer specifieke verplichtingen zijn. Bij de inkomstenbelastingen zijn er daarentegen meer proportionele geldboetes, omdat er daar eerder sprake is van niet-aangegeven of niet-betaalde bedragen.

Aanpassing van de bedragen

De meeste bedragen waren al twintig jaar niet meer aangepast. Daarom werden ze nu geïndexeerd. Dat gebeurde om rekening te houden met de doelstelling van de nultolerantie, en om de coherentie en de evenredigheid in het hele systeem te verbeteren. Ook al zijn de minimum- en maximumbedragen bepaald in de wetgeving verdubbeld, het gaat niet om een algemene verdubbeling van de boetes maar eerder om een aanpassing van de schalen.

Hergroepering in categorieën

Om de verschillende types van boetes te harmoniseren, zijn ze gehergroepeerd in categorieën. Zo worden de inbreuken van dezelfde soort ook op dezelfde manier bestraft, wat in het verleden niet het geval was.

btw-rekening-courant

Het bedrag van de proportionele geldboete dat is verschuldigd in geval van niet-betaling of niet-tijdige betaling bij het opmaken van een bijzondere rekening (tabel G, punt I, 2A van het KB nr. 41) werd verhoogd tot 15% van de verschuldigde belasting. Zo willen we de btw-plichtigen aanzetten om hun betalingsverplichtingen te respecteren.

Kosten voor beveiliging van woningen: een eerlijkere fiscale behandeling

Op 13 december 2012 werd de Wet houdende fiscale en financiële bepalingen (art. 23) gestemd. Deze wet garandeert een eerlijke fiscale behandeling aan de belastingplichtigen die kosten hadden aangegeven om een belastingvermindering te verkrijgen voor de kosten om hun woning tegen inbraak en brand te beveiligen.

Een arrest van het Grondwettelijk Hof van maart 2012, het arrest Vandeputte, stelde immers het verschil in fiscale behandeling aan de kaak tussen gehuwde of wettelijk samenwonende eigenaars en gehuwde of wettelijk samenwonende huurders.

Voor de gehuwde of wettelijk samenwonende eigenaars werden de kosten opgesplitst volgens het aandeel van elke echtgenoot in de woning. Deze opsplitsing was soms minder voordelig dan de opsplitsing die werd toegepast bij gehuwde of wettelijk samenwonende huurders, voor wie de verdeling automatisch gebeurde in verhouding tot het belastbaar inkomen van elk van de echtgenoten.

Dit verschil in fiscale behandeling had betrekking op 80.000 aanslagbiljetten voor het aanslagjaar 2012, die in afwachting van de wet werden geblokkeerd.

Deze aanslagbiljetten konden dus eind januari 2013 worden verstuurd. Voor de vorige aanslagjaren heeft de FOD de rechtzettingen in het voordeel van de belastingplichtigen automatisch uitgevoerd, zonder hun tussenkomst.

  • Naar de website van de FOD Financiën - Inbraak- en brandbeveiliging
  • Lees het interview met Nadia Ramakers

Duitse belastingheffing op Duitse oorlogspensioenen

Door een Duitse wetswijziging werden alle Duitse pensioenen ontvangen door inwoners van België, met terugwerkende kracht tot 2005 belast. Hierdoor kwamen ook oorlogspensioenen van voormalige dwangarbeiders in het vizier. De FOD Financiën stelt de nodige en relevante informatie ter beschikking om eventuele problemen met de Duitse ‘fiscus’ op te lossen.

In het najaar van 2011 ontvingen verschillende Belgische inwoners Duitse belastingbrieven. De Duitse regering had in 2010 immers beslist om belastingen te heffen op alle pensioenen die ze vanaf 2005 uitbetaalt aan buitenlanders. Hierdoor werden ook de pensioenen van voormalige dwangarbeiders belast. Deze werkwijze zorgde voor de nodige verontwaardiging en ongerustheid bij de voormalige dwangarbeiders en hun rechthebbenden. 

Uitbreiding vrijstellingsregels

Aanvankelijk konden immers alleen diegenen die door de Duitse federale wet worden erkend als ‘slachtoffers van de nationaal-socialistische vervolging’, een vrijstelling genieten. De Duitse ambassade kan specifieke informatie verlenen over dit statuut. Na contacten tussen de Belgische en Duitse Minister van Financiën werd aan de Duitse administratie begin maart 2012 een lijst van de FOD Sociale Zekerheid bezorgd met de door België erkende gedeporteerden voor dwangarbeid. Personen op deze lijst vermeld kunnen een vrijstelling genieten. Begin 2013 zijn beide landen tot een volledige oplossing gekomen. Daarbij is overeengekomen dat zij die werden ingelijfd bij de Wehrmacht, politieke gevangenen, krijgsgevangenen, joodse gedeporteerden of anderen die een Belgisch statuut van nationale erkentelijkheid hebben en een pensioen van Duitse oorsprong (dat verband houdt met de gebeurtenissen van de oorlog 1940-1945) ontvangen, op dit inkomen voortaan geen Duitse belasting meer moeten betalen. 

Bezwaarschrift

Deze vrijstellingen worden echter niet automatisch verleend. Betrokken personen moeten eenmalig een bezwaarschrift indienen bij het Finanzamt Neubrandenburg in Duitsland. De FOD Financiën stelt een modelbezwaarschrift ter beschikking op zijn website. Bij de ontwikkelingen rond de belastingheffing op Duitse pensioenen nam de FOD Financiën de rol van ondersteunende dienstverlener op en probeerde belanghebbenden bij te staan door relevante informatie te verstrekken. Als men eenmaal over een vrijstelling beschikt, zal die in de volgende jaren automatisch worden toegepast op de te ontvangen pensioenen.

Nadia Ramakers

Informatieambtenaar internationale fiscaliteit Team GWO

Ons team heeft als kenniscentrum geen proactieve, maar een ondersteunende rol en verstrekt informatie.

Waar staat Team GWO voor?

N.R.: Team GWO staat voor Team Grensoverschrijdend Werken en Ondernemen. Het is een samenwerkingsverband tussen de belastingdiensten van België, Nederland en Duitsland, dat is gehuisvest in Maastricht. We zijn opgericht als kenniscentrum, als specialistenteam om informatie te geven over belastingheffing bij grensoverschrijdende situaties. 

Welke rol had Team GWO bij de ontwikkelingen rond de belastingheffing op Duitse pensioenen?

N.R.: Ons team heeft geen proactieve rol, maar wel een ondersteunende. Wij werden na de wetswijziging in 2005 gecontacteerd door mensen die met vragen zaten. Zij kwamen spontaan bij ons terecht of werden doorverwezen door vakbonden, gemeentes of belastingkantoren in België. Ook het Finanzamt Neubrandenburg stuurde personen door. Wij verstrekken informatie, maar komen niet tussen in dossiers aangezien wij geen toegang hebben tot alle gegevens.

Hoe komt het dat ex-dwangarbeiders Duitse belastingbrieven ontvingen in 2011?

N.R.: Iedereen met een Duitse rente werd aangeschreven. Pas toen de gegevens van al deze pensioengerechtigden waren gecentraliseerd binnen Finanzamt Neubrandenburg, zijn belastingbrieven verstuurd. Men moet zelf aantonen om welke redenen men niet belastbaar is. Dit ligt natuurlijk zeer gevoelig bij oorlogsslachtoffers omdat zij worden herinnerd aan een pijnlijk verleden. Door een optimale dienstverlening trachten wij hen te helpen.

  • Duitse oorlogspensioenen

In het kort

Succes bij de bevolking en technisch succes voor Tax-on-web

Tax-on-web blijft in trek bij de belastingplichtigen. In 2012 werden 3.365.000 aangiften online ingediend, waarvan 1.280.000 door burgers.

Minstens drie elementen verklaren dit aanhoudende succes:

Tax-on-web blijft in trek bij de belastingplichtigen. In 2012 werden 3.365.000 aangiften online ingediend, waarvan 1.280.000 door burgers.

Minstens drie elementen verklaren dit aanhoudende succes:

  • de inspanningen om het gebruik van de toepassing te vergemakkelijken (onder meer online help, wizards) die meer belastingplichtigen in staat stellen om zelf hun aangifte in te vullen
  • de snellere terugbetaling van belastingen aan de betrokken belastingplichtigen
  • de vermindering van de ecologische voetafdruk die de elektronische aangifte mogelijk maakt door het papierverbruik drastisch te verlagen

Naast dit succes bij de bevolking, is ook het technisch succes van de toepassing en haar stabiliteit tijdens piekmomenten het vermelden waard.

Het aantal servers voor Tax-on-web werd verdubbeld op het einde van de aangifteperiode om een snelle toegang tot de toepassing te garanderen.

Ter informatie, de dagen waarop de toepassing in 2012 het meest werd bezocht, waren:

  • 26 juni met 89.310 ingediende aangiften, waarvan 50.688 ingediend door de medewerkers van de FOD Financiën via Tax-on-web ’Ambtenaar’.
  • en 17 juli met 52.077 aangiften die door de burgers zelf rechtstreeks werden ingediend.

EN26 - Voortgang papieren aangiften

  • Jaarverslag 2011: Naar een meer toegankelijke dienstverlening...
Lees verder
Zoomit: het elektronische aanslagbiljet

In zijn aanhoudende zoektocht naar ontwikkelingen die de administratieve procedures verlichten, heeft de FOD Financiën het project elektronisch aanslagbiljet via Zoomit gelanceerd.

In 2012 hebben 253.000 burgers ervoor gekozen om hun aanslagbiljet rechtstreeks in hun PC Banking te ontvangen via Zoomit. Omdat deze elektronische versie nog niet rechtsgeldig is, werd hen toch nog een papieren aanslagbiljet toegestuurd.

In zijn aanhoudende zoektocht naar ontwikkelingen die de administratieve procedures verlichten, heeft de FOD Financiën het project elektronisch aanslagbiljet via Zoomit gelanceerd.

In 2012 hebben 253.000 burgers ervoor gekozen om hun aanslagbiljet rechtstreeks in hun PC Banking te ontvangen via Zoomit. Omdat deze elektronische versie nog niet rechtsgeldig is, werd hen toch nog een papieren aanslagbiljet toegestuurd.

Net als bij de belastingaangifte het geval was, zullen belastingplichtigen geen papieren aanslagbiljet meer ontvangen zodra het wetsontwerp en de vereiste besluiten zijn ondertekend.

Deze verdere stap in de digitalisering van de administratieve documenten zal opnieuw een aanzienlijke besparing van papier en portokosten betekenen. We mogen dus spreken van een duurzaam en intelligent beheer van de Staatsmiddelen.

Dit sluit overigens aan bij OptiFed, het federale efficiëntieprogramma dat tot doel heeft duurzame besparingen te realiseren en de werking van de federale administratie te verbeteren dankzij een betere samenwerking tussen de verschillende overheidsdiensten.

EN26

  • Global reporting initiative
  • Jaarverslag 2011: Naar een meer toegankelijke dienstverlening...
Lees verder
My BicBan: administratieve vereenvoudiging op zijn best

Om de snelle terugbetaling van de personenbelasting te garanderen, is het noodzakelijk dat de Algemene Administratie van de Inning en de Invordering over het juiste bankrekeningnummer van de belastingplichtige beschikt. Een actualisering van het bestand met deze gegevens drong zich op toen werd vastgesteld dat de administratie niet altijd over de meest recente gegevens beschikte.

Om de snelle terugbetaling van de personenbelasting te garanderen, is het noodzakelijk dat de Algemene Administratie van de Inning en de Invordering over het juiste bankrekeningnummer van de belastingplichtige beschikt. Een actualisering van het bestand met deze gegevens drong zich op toen werd vastgesteld dat de administratie niet altijd over de meest recente gegevens beschikte.

Sinds april 2012 kan de burger aan de hand van de onlinetoepassing My BicBan zelf zijn nieuwe bankrekeningnummer registreren op MyMinfin. Aanpassingen worden meteen opgenomen in de databank die wordt gebruikt bij de inkohiering van de personenbelasting. Voordien moest de belastingplichtige naar zijn ontvangkantoor gaan. Daar werd het nieuwe bankrekeningnummer manueel ingevoerd in de verschillende toepassingen.

Met My BicBan biedt Inning en Invordering een betere dienstverlening aan haar klanten. De drempel om contact op te nemen met de administratie is verlaagd en de tegoeden worden sneller terugbetaald. Voor de administratie betekent deze nieuwe toepassing een enorme tijdwinst.

244.313!

In december 2012 pasten 244.313 belastingplichtigen hun rekeningnummer zelf aan: 235.734 nieuwe rekeningnummers werden meegedeeld via Tax-on-web en 8.579 rekeningnummers werden aangepast op MyMinfin.

EN26

  • Global reporting initiative
Lees verder
Hulpsessies voor het invullen van de belastingaangiften in 2012

Zoals al verschillende jaren het geval is, heeft de FOD Financiën hulpsessies voor het invullen van de belastingaangiften georganiseerd in lokalen die door de gemeenten ter beschikking worden gesteld (onder andere OCMW’s en scholen) en in negentien winkelcentra. Deze hulpsessies zorgen voor een maximale dienstverlening aan de bevolking omdat ze plaatsvinden in locaties die gemakkelijker toegankelijk zijn dan de kantoren en ook buiten de openingsuren van de FOD Financiën.

Zoals al verschillende jaren het geval is, heeft de FOD Financiën hulpsessies voor het invullen van de belastingaangiften georganiseerd in lokalen die door de gemeenten ter beschikking worden gesteld (onder andere OCMW’s en scholen) en in negentien winkelcentra. Deze hulpsessies zorgen voor een maximale dienstverlening aan de bevolking omdat ze plaatsvinden in locaties die gemakkelijker toegankelijk zijn dan de kantoren en ook buiten de openingsuren van de FOD Financiën.

Net als in 2011 heeft de FOD Financiën beslist om het aantal sessies niet te verhogen en dat om twee redenen. Allereerst om voldoende continuïteit van de dienstverlening te garanderen in de controle- en taxatiekantoren. En ten tweede, omdat een deel van het doelpubliek voor deze sessies voortaan een VVA (Voorstel van Vereenvoudigde Aangifte) ontvangt en dus geen aangifte meer moet invullen.

Tijdens deze sessies wordt ongeveer 10% van de aangiften ingevuld in Tax-on-web‘Ambtenaar’ (de toepassing voor het invullen van aangiften door medewerkers van de FOD Financiën).

  • Jaarverslag 2011: Naar een meer toegankelijke dienstverlening...
  • Meer stabielere criteria voor het VVA
Lees verder
Accijnzen voortaan elektronisch

Op vraag van het bedrijfsleven heeft de Algemene Administratie van de Douane en Accijnzen een nieuwe internettoepassing ingevoerd: e-AC4. Deze nieuwe internettoepassing voor de invoering van aangiften ten verbruik inzake accijnzen speelde in op de nood en de vraag van het bedrijfsleven om de douane- en accijnsprocedures papierloos en vlotter te laten verlopen. De sinds 1 oktober 2012 verplichte e-AC4-applicatie kadert daarnaast ook in de beslissing van de regering over de relancestrategie voor bedrijven.

Op vraag van het bedrijfsleven heeft de Algemene Administratie van de Douane en Accijnzen een nieuwe internettoepassing ingevoerd: e-AC4. Deze nieuwe internettoepassing voor de invoering van aangiften ten verbruik inzake accijnzen speelde in op de nood en de vraag van het bedrijfsleven om de douane- en accijnsprocedures papierloos en vlotter te laten verlopen. De sinds 1 oktober 2012 verplichte e-AC4-applicatie kadert daarnaast ook in de beslissing van de regering over de relancestrategie voor bedrijven.

De inwerkingtreding was oorspronkelijk gepland voor 1 juli 2012, maar werd op vraag van sommige sectoren en na overleg met het Nationaal Forum vier maanden uitgesteld. Tijdens die periode kon de toepassing worden getest. Ze bleek een groot succes; geen enkel noemenswaardig probleem deed zich voor.

Van 1 oktober tot 6 december 2012 werden al 23.277 e-AC4-aangiften geteld. In vergelijking met het aantal aangiften dat vroeger op papier werd verwerkt (2011: 107.019 papieren AC4 aangiften, +/- 9.000 per maand), blijkt dat de e-AC4 naar behoren werkt.

EN26

  • Global reporting initiative
  • http://plda.fgov.be
  • http://www.naforna.be/portal/start/
Lees verder
Douane en Federale Politie verenigen hun krachten

Op 18 september 2012 ondertekenden de Federale Politie en de Algemene Administratie van de Douane en Accijnzen een raamakkoord.

Het raamakkoord zorgt voor een integrale en geïntegreerde aanpak van de misdaad en betekent voor beide partijen een stap vooruit op het vlak van hun dienstverlening. Men zal efficiënter kunnen optreden om de wet- en regelgeving te doen naleven en vastgestelde misdrijven zullen effectiever worden bestraft binnen een zo kort mogelijke termijn.

Op 18 september 2012 ondertekenden de Federale Politie en de Algemene Administratie van de Douane en Accijnzen een raamakkoord.

Het raamakkoord zorgt voor een integrale en geïntegreerde aanpak van de misdaad en betekent voor beide partijen een stap vooruit op het vlak van hun dienstverlening. Men zal efficiënter kunnen optreden om de wet- en regelgeving te doen naleven en vastgestelde misdrijven zullen effectiever worden bestraft binnen een zo kort mogelijke termijn.

Het akkoord biedt een kader voor een beleidsmatige samenwerking tussen de Federale Politie en de Douane. Daarnaast voorziet het ook in een betere ondersteuning van de operationele samenwerking: een doorgedreven uitwisseling van informatie, een gemeenschappelijke risico- en fraudeanalyse, een samenwerking voor opleidingen.

Verdere afspraken, zowel op lokaal vlak als in specifieke domeinen, zullen ervoor zorgen dat de samenwerking ook in de praktijk vlot zal verlopen.

Op deze manier zullen de Federale Politie, de Douane en het Parket samen sterker kunnen optreden tegen de misdaad in België en het welzijn en het veiligheidsgevoel van de burger vergroten.

Lees verder
Een moratorium op slapende rekeningen

Slapende tegoeden zijn rekeningen of verzekeringscontracten waarbij gedurende vijf jaar geen enkele transactie of contact met de titularis of rechthebbende plaatsvond. Sinds 2008 zijn de banken en de verzekeraars verplicht deze tegoeden over te dragen aan de Deposito- en Consignatiekas van de Algemene Administratie van de Thesaurie.

Slapende tegoeden zijn rekeningen of verzekeringscontracten waarbij gedurende vijf jaar geen enkele transactie of contact met de titularis of rechthebbende plaatsvond. Sinds 2008 zijn de banken en de verzekeraars verplicht deze tegoeden over te dragen aan de Deposito- en Consignatiekas van de Algemene Administratie van de Thesaurie.

De hoeveelheid slapende tegoeden die in 2012 naar de Thesaurie werden overgedragen, is gedaald ten opzichte van 2011. Een van de redenen hiervoor is het moratorium dat de Thesaurie heeft ingesteld voor een periode van zes maanden vanaf 22 juni 2012. Tijdens deze periode heeft ze enerzijds geen nieuwe gegevens over slapende tegoeden meer aanvaard (voor bedragen van meer dan twintig euro) en anderzijds geen nieuwe terugbetalingsaanvragen meer behandeld. Die beslissing werd genomen als gevolg van de problemen met het opladen van gegevens in de toepassing Pandora1.

Tijdens het moratorium werden maatregelen genomen om deze toepassing te stabiliseren en te verbeteren.

In 2012 heeft de dienst slapende rekeningen niettemin 3.571 dossiers afgesloten met de terugbetaling van een slapend tegoed aan de begunstigde, tegenover 21 dossiers in 2011.

1 De toepassing Pandora wordt gebruikt voor het beheer van de gegevens betreffende de slapende tegoeden die de Deposito- en Consignatiekas ontvangt van de banken en verzekeringsondernemingen. Ook de uitbetaling van de tegoeden aan de rechthebbenden verloopt via deze toepassing.

  • Jaarverslag 2011: Naar een meer toegankelijke dienstverlening...
Lees verder
Deblokkering van bankrekeningen door akte of attest van erfopvolging

Vanaf 1 juli 2012 is de nieuwe wettelijke verplichting tot onderzoek naar fiscale en sociale schulden in het kader van de afgifte van de akte of het attest van erfopvolging van kracht. De bankrekening van een overledene kan pas worden gedeblokkeerd nadat de notaris of de ontvanger van het registratiekantoor heeft nagegaan of de overledene of zijn erfgenamen schulden hebben bij de overheid. Een bedrag geplafonneerd tot 5.000 euro, kan zonder akte of attest worden vrijgegeven aan de langstlevende partner voor dringende uitgaven.

Vanaf 1 juli 2012 is de nieuwe wettelijke verplichting tot onderzoek naar fiscale en sociale schulden in het kader van de afgifte van de akte of het attest van erfopvolging van kracht. De bankrekening van een overledene kan pas worden gedeblokkeerd nadat de notaris of de ontvanger van het registratiekantoor heeft nagegaan of de overledene of zijn erfgenamen schulden hebben bij de overheid. Een bedrag geplafonneerd tot 5.000 euro, kan zonder akte of attest worden vrijgegeven aan de langstlevende partner voor dringende uitgaven.

Een gratis attest van erfopvolging kan slechts in welbepaalde gevallen worden aangevraagd bij de ontvanger van het registratiekantoor (bv. bij het ontbreken van een huwelijkscontract). Zijn er geen schulden en is de periode van twaalf werkdagen waarin de overheid schulden kan melden, verstreken, dan verstrekt de ontvanger zonder meer het attest. Als er schulden zijn, wordt een attest afgegeven met opname van deze schulden. Nadat de betrokkene die schulden heeft aangezuiverd en dit ook bewijst, kan de ontvanger een ‘aanvullend’ attest afgeven waarin de aanzuivering wordt vermeld. Deze procedure helpt in de strijd voor een eerlijkere en betere inning van de belastingen.

Lees verder
Woordvoerder: coherentie en proactiviteit

Antwoorden op talrijke vragen van de media over de even zo talrijke activiteiten van de FOD Financiën - dat is de rol van de woordvoerder. En, sinds eind 2012, die van de woordvoerders. De FOD Financiën rekent voortaan immers ook op Florence Angelici, de nieuwe Franstalige woordvoerster, om Financiën buitenshuis te vertegenwoordigen.

Antwoorden op talrijke vragen van de media over de even zo talrijke activiteiten van de FOD Financiën - dat is de rol van de woordvoerder. En, sinds eind 2012, die van de woordvoerders. De FOD Financiën rekent voortaan immers ook op Florence Angelici, de nieuwe Franstalige woordvoerster, om Financiën buitenshuis te vertegenwoordigen.

Samen, met Francis Adyns aan Nederlandstalige kant, communiceren de woordvoerders voor de FOD Financiën op proactieve en coherente wijze naar de pers toe. Zij doen dit door te anticiperen op de informatiebehoeften van het publiek en dus de media spontaan op de hoogte te stellen van de belangrijke boodschappen die de FOD Financiën wenst mee te delen. Het gaat dus over een logische plicht tot informeren waarbij zoveel mogelijk wordt voorkomen dat onjuiste of onvolledige informatie wordt verspreid. 

Natuurlijk stromen de vragen van de media altijd talrijk binnen. In 2012 ontvingen de woordvoerders 593 vragen van de pers. Dankzij een uitstekend informatienetwerk, kunnen de woordvoerders zeer snel ‘in de brontaal’ op deze vragen antwoorden en zo de zeer korte termijnen respecteren die de media hen oplegt.

 

Lees verder
Scannen van de facturen

De FOD Financiën gaat alle facturen digitaliseren. Met het project ‘Fedcom e-scanning’ wordt een elektronisch systeem voor het scannen van de facturen geïnstalleerd. Met het project is in 2012 een aanvang gemaakt en het zal in 2013 worden geïmplementeerd.

Vandaag worden de facturen manueel ingevoerd. OCR-software (systeem voor optische tekenherkenning) zal het mogelijk maken om de gegevens van de factuur automatisch over te brengen naar het boekhoudsysteem Fedcom.

De FOD Financiën gaat alle facturen digitaliseren. Met het project ‘Fedcom e-scanning’ wordt een elektronisch systeem voor het scannen van de facturen geïnstalleerd. Met het project is in 2012 een aanvang gemaakt en het zal in 2013 worden geïmplementeerd.

Vandaag worden de facturen manueel ingevoerd. OCR-software (systeem voor optische tekenherkenning) zal het mogelijk maken om de gegevens van de factuur automatisch over te brengen naar het boekhoudsysteem Fedcom.

Het scannen van de facturen zal de tijd verminderen die nodig is om die te behandelen (zodat minder nalatigheidsintresten moeten worden betaald) en ervoor zorgen dat minder tijd moet worden besteed aan de invoer en de archivering van deze facturen.

Dankzij dit project wordt ook het goedkeuringsproces voor de facturen verbeterd.

EN26

  • Global reporting initiative
  • Facturen tijdig betalen: een noodzaak
Lees verder
Valse e-mails FOD Financiën in omloop

Oplichters hebben ook in 2012 e-mails in omloop gebracht waarbij ze de naam van FOD Financiën misbruikten om mensen geld af te troggelen. Een soortgelijke e-mail ging ook het voorafgaande jaar omstreeks dezelfde periode rond op het internet. Bij het doorklikken wordt een webpagina geopend, waarop men de gebruiker vraagt om zijn persoonlijke gegevens en die van zijn kredietkaart in te vullen zodat men een fictieve terugbetaling kan ontvangen. Om geloofwaardig over te komen, klikte de link ‘home’ door naar de echte website van de FOD Financiën.

Oplichters hebben ook in 2012 e-mails in omloop gebracht waarbij ze de naam van FOD Financiën misbruikten om mensen geld af te troggelen. Een soortgelijke e-mail ging ook het voorafgaande jaar omstreeks dezelfde periode rond op het internet. Bij het doorklikken wordt een webpagina geopend, waarop men de gebruiker vraagt om zijn persoonlijke gegevens en die van zijn kredietkaart in te vullen zodat men een fictieve terugbetaling kan ontvangen. Om geloofwaardig over te komen, klikte de link ‘home’ door naar de echte website van de FOD Financiën. De FOD Financiën wil de burger waarschuwen dat het hier niet om een legitieme actie gaat en heeft ondertussen al stappen ondernomen bij de gerechtelijke instanties. Immers, niet enkel de burger is hier het slachtoffer, maar ook de FOD Financiën zelf.

Lees verder